Heel Holland Reist

Samen in actie voor een NL Ticket

In Duitsland doen ze het al een paar jaar: het hele land doorreizen met al het openbaar vervoer voor slechts €49 per maand. Ze noemen dit het Deutschlandticket. Wat als Nederland dit ook zou doen en een NL Ticket in het leven zou roepen? De voordelen zouden legio zijn:

  • Openbaar vervoer wordt weer betaalbaar
  • Dat betekent minder files op de weg
  • Er komen meer reizigers in het openbaar vervoer
  • De prijzen hoeven niet omhoog nu er meer reizigers zijn
  • De sociale veiligheid wordt beter in het OV
  • Meer duurzame reizigers betekent minder milieuschade

Helaas zit de OV-sector nu vast in de spiraal van eindeloze prijsverhogingen en daarmee steeds meer reizigers die afhaken. Wij willen het tegenovergestelde bereiken.

Tijd voor actie!

Geef je stem en teken om onze campagne extra kracht bij te zetten. Hiermee gaan wij aan de slag richting politiek en media. Laten we samen zorgen dat Nederland in beweging blijft. De teller staat nu op 19.485 deelnemers! Doe jij ook mee?

Ja, ik steun deze actie!

Reizigersvereniging Rover legt je gegevens vast conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming. We kunnen deze gebruiken om je te informeren over onze activiteiten en producten. Ons volledige privacybeleid kun je hier nalezen.

Veelgestelde vragen

Waarom wil Rover een NL Ticket?

Het is belangrijk dat meer mensen kiezen voor het openbaar vervoer. Belangrijk voor de leefbaarheid van onze steden en voor ons milieu. Sinds de coronacrisis kampt het openbaar vervoer met minder reizigers dan voorheen. Er wordt niet gezocht naar een oplossing, in plaats daarvan krijgen reizigers telkens weer prijsverhogingen voor hun kiezen. En dat jaagt alleen nog maar meer reizigers weg. Wij willen het tij keren door met een voordelig OV-ticket te komen dat zo aantrekkelijk is, dat weer meer reizigers kiezen voor het openbaar vervoer. Want massa is kassa: beter veel reizigers met een goedkoop ticket, dan slechts enkele reizigers met een duur ticket. Wij willen de OV-sector dit doen inzien.

Waarom kan dit in Duitsland wel?

Een voordelig ticket is een politieke keuze: in Duitsland is ervoor gekozen om flink te investeren waardoor het Deutschlandticket kan worden bekostigd. Eerst als 9 euro ticket, nu als maandabonnement voor €49 per maand.

Wat is er voor nodig om tot een NL Ticket te komen?

Simpel, de wil moet er zijn. De politiek moet bereid zijn tot een investering en de OV-bedrijven moeten bereid zijn tot medewerking. Tot nu toe horen we vooral heel veel zorgen om geld. Wij willen zowel de politiek als de OV-sector doen inzien dat er echt actie nodig is om die reiziger het OV in te krijgen en dat de kost voor de baat uitgaat.

Wat gaat Rover precies doen met mijn steunbetuiging?

Wij gaan met jouw steunbetuiging naar de politiek en de OV-bedrijven om op een voordelig NL Ticket aan te dringen. Ook zullen we hier herhaaldelijk media-aandacht voor vragen en een social media campagne voeren.

Kan ik nog meer doen om te helpen?

Rover heeft jouw steun hard nodig. Wil je ook bijdragen aan onze inzet voor beter openbaar vervoer? Word dan lid van Rover! Je ontvangt dan vier keer per jaar ons blad De Reiziger.

Waarom heet deze campagne ‘Heel Holland Reist’?

De naam is een knipoog naar het bekende televisieprogramma Heel Holland Bakt. Een herkenbare naam kiezen helpt ons om aandacht te genereren voor onze actie. En aandacht kwam er zeker, want velen hebben ons al gewezen op het verschil tussen Holland en Nederland. Wij kunnen iedereen er echter van verzekeren dat wij ons inzetten voor voordelig en goed openbaar vervoer in héél Nederland. Een NL Ticket zou daarbij kunnen helpen, zeker ook in de provincies buiten de Randstad.

Waarom moet het Rijk bijdragen aan een NL Ticket?

Omdat het geld kost om openbaar vervoer goedkoper te maken. Geld dat de vervoersbedrijven niet alleen kunnen en willen opbrengen. Uiteindelijk zal goedkoper OV leiden tot extra reizigers en verdienen vervoerders een deel van de kosten dus terug. Ook de overheid verdient uiteindelijk geld want meer mensen in het OV betekent ook minder files en dus minder geld wat nodig is voor investeringen in asfalt. Daarbij kun je geen prijskaartje plaatsen op een goede bereikbaarheid voor iedereen, de economische motor van ons land.

In Duitsland geldt het Deutschlandticket toch niet voor al het OV?

Het Deutschlandticket geldt voor al het OV behalve de langeafstandsverbindingen (IC en ICE). In een klein land als Nederland heeft het geen zin om dit onderscheid te maken.

Kan het openbaar vervoer wel meer reizigers aan?

Wie in een volle trein of bus staat, krijgt misschien de indruk dat het openbaar vervoer aan zijn grenzen zit. Maar op veel plekken rijden er nu minder treinen en bussen dan voor de coronacrisis. Voorlopig is er nog geen zicht op herstel van het volledige aanbod. Dit is een keuze: meer reizigers zal betekenen dat er eerder voor gekozen wordt weer meer OV aan te bieden. Daarbij zijn er veel momenten op de dag dat er veel lege plekken zijn in het OV. Vervoerders kunnen er op sturen deze plekken te vullen, bijvoorbeeld door de daluren extra goedkoop te maken.

Moet ik verplicht lid worden om deze actie te steunen?

Zeker niet. Steun is van harte welkom van iedereen, of je nu wel of geen lid bent. Wie wel lid besluit te worden, biedt ons daarmee extra steun voor onze inzet voor beter openbaar vervoer.

Waarom zou ik lid worden van Rover?

Omdat je goed openbaar vervoer belangrijk vindt en onze inzet hiervoor wilt steunen. Als lid ontvang je bovendien als blad De Reiziger, onze ledennieuwsbrieven en je praat mee over de koers van de vereniging.

© 2024 Rover